Edukacja muzyczna wpływa korzystnie na wyobraźnię i wrażliwość estetyczną, kształtuje poczucie odpowiedzialności i pracowitość, a także zaspokaja potrzebę wyrażania uczuć i emocji. Wskazane jest zatem, aby dziecko miało do czynienia z muzyką jak najdłużej. Sprawdźmy więc, ile jest muzyki w szkole podstawowej i jak wygląda nauka tego przedmiotu w Polsce.

Czy muzyka jest w szkole obowiązkowa?

Zajęcia muzyczne mają korzystny wpływ na wiele aspektów okresu dzieciństwa i dorastania. Wspomagają rozwój osobisty i społeczny, przyczyniają się do wzrostu ilorazu inteligencji i zdolności poznawczych, umożliwiają wyrażanie siebie. Ale czy muzyka jest w szkole obowiązkowa? Tak, choć nie przez cały okres nauki. Przedmiot ten jest częścią ramowego planu nauczania dla szkół podstawowych (w tym szkół specjalnych) i znajduje się na liście obowiązkowych zajęć edukacyjnych obok języka polskiego, matematyki czy języka obcego.

Czy w edukacji wczesnoszkolnej jest muzyka?

Na pierwszym etapie szkoły podstawowej (klasy I-III) obowiązuje edukacja wczesnoszkolna, która przyjmuje postać nauczania zintegrowanego. Oznacza to, że program nie jest podzielony na konkretne przedmioty, ale obejmuje nauczanie z różnych obszarów dziedzin nauki. W ramach codziennych zajęć pojawiają się treści związane z nauką języka ojczystego, matematyki oraz nauk społecznych i przyrodniczych. Ważnym elementem nauczania zintegrowanego są również zajęcia ruchowe, techniczne, plastyczne i muzyczne. W efekcie muzyka jest obecna w życiu dziecka od najmłodszych lat nauki.

Do której klasy jest muzyka w szkole?

Choć muzyka jest obecna w edukacji wczesnoszkolnej, to jako odrębny przedmiot pojawia się dopiero w czwartej klasie szkoły podstawowej. Jednak w odróżnieniu od języka polskiego, matematyki czy języka obcego nauczanie muzyki trwa krócej.  Do której klasy jest muzyka w szkole? Otóż przedmiot ten kończy się w siódmej klasie (podobnie jak plastyka), w ósmej już nie obowiązuje.

Ile jest muzyki w szkole podstawowej?

Jeśli spojrzymy na ramowy plan nauczania, to zobaczymy, że zajęcia artystyczne (tj. lekcje muzyki i plastyki) są traktowane na równi. Zaczynają się i kończą w tej samej klasie, a nauczanie obejmuje tyle samo godzin. Od IV do VII klasy jest jedna godzina muzyki tygodniowo, co daje łącznie cztery godziny w czteroletnim okresie nauczania.

Czy można wypisać się z muzyki?

Wiemy już, ile jest muzyki w szkole podstawowej i w której klasie kończy się nauczanie tego przedmiotu. I choć zajęć muzycznych jest w całym toku nauki bardzo niewiele, to niektórzy mogą się zastanawiać, czy można wypisać się z muzyki. Takie pytanie może nurtować uczniów, którzy nie przejawiają talentu wokalnego i nie chcą uczyć się gry na instrumencie, natomiast woleliby przeznaczyć ten czas na dodatkowe zajęcia, np. plastyczne czy sportowe. Nie ma jednak takiej możliwości, ponieważ muzyka jest przedmiotem obowiązkowym w podstawie programowej, więc uczeń musi uczestniczyć w zajęciach i realizować program nauczania. Nieobecność na zajęciach muzycznych traktowana jest tak samo jak nieobecność na języku polskim czy matematyce.

Czy w szkole średniej są lekcje muzyki?

Wiedząc, do której klasy jest muzyka w szkole podstawowej, można się spodziewać, że w szkole średniej nie ma już tego przedmiotu. Otóż rzeczywiście może tak być, że uczniowie uczestniczą w zajęciach muzycznych tylko do siódmej klasy, a potem nie mają już kontaktu z tym przedmiotem (o ile nie zapiszą się do szkoły muzycznej). Jednak zgodnie z ramowym planem nauczania na liście obowiązkowych przedmiotów w liceum ogólnokształcącym i technikum znajduje się filozofia lub plastyka/muzyka/język łaciński i kultura antyczna. Dyrektor szkoły może zatem wybrać muzykę jako przedmiot obowiązkowy, który jest realizowany na jednej godzinie tygodniowo w pierwszym roku nauki.

Czy nauczyciel muzyki musi umieć grać i śpiewać?

Osoby zainteresowane posadą nauczyciela muzyki w szkole podstawowej powinny mieć dyplom ukończenia studiów co najmniej I stopnia. Z kolei osoby, które chcą uczyć muzyki w szkole średniej, powinny ukończyć studia II stopnia w zakresie nauczania muzyki lub prowadzonych zajęć. Nauczyciel muzyki powinien mieć również przygotowanie pedagogiczne, przy czym kwalifikacje można uzupełnić na studiach podyplomowych w zakresie nauczania muzyki lub przygotowania pedagogicznego. W takim razie czy nauczyciel muzyki musi umieć grać i śpiewać? Tak, a przynajmniej powinien, ponieważ od osoby na tym stanowisku wymaga się również umiejętności wokalnych i instrumentalnych, które pozwolą na realizowanie podstawy programowej na danym etapie edukacji.

Jak wygląda nauka muzyki w szkole podstawowej?

Podstawa programowa przedmiotu muzyka obejmuje trzy bloki tematyczne, przy czym każdy z nich podzielony jest na wiele odrębnych zagadnień. Co ważne, przy nauczaniu muzyki treści praktyczne (śpiew, gra na instrumentach, taniec) przeważają nad treściami teoretycznymi. Uczniowie są oceniani indywidualnie, przy czym podczas wystawiania ocen nauczyciel uwzględnia przede wszystkim postawę ucznia, podjęte wysiłki i zaangażowanie (w tym obecność na zajęciach).

Treści nauczania obejmują:

  • indywidualną i zespołową ekspresję muzyczną, w tym m.in. śpiew, grę na instrumentach, tworzenie muzyki, słuchanie muzyki, ruch przy muzyce (taniec), rozpoznawanie i analizowanie utworów muzycznych;
  • język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreację i twórcze działania, w tym m.in. znajomość pojęć i terminów muzycznych, znajomość notacji muzycznej (zapisu nutowego), znajomość instrumentów, znajomość stylów muzycznych i tańców, znajomość kompozytorów;
  • kulturę muzyczną, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe, w tym m.in. znajomość kultury muzycznej i instytucji muzycznych, poszukiwanie informacji o muzyce, znajomość twórczości ludowej, wyszukiwanie nagrań muzycznych, uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych.

Czym są ogólnokształcące szkoły muzyczne?

Dowiedziawszy się, ile jest muzyki w szkole podstawowej, rodzice dzieci uzdolnionych muzycznie mogą czuć zrozumiały niedosyt. Jedna lekcja tygodniowo przez cztery lata to niewiele, dlatego w tej sytuacji warto rozważyć zapisanie dziecka do ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia. Jest to placówka, która realizuje nauczanie ogólne w zakresie szkoły podstawowej oraz kształcenie muzyczne na poziomie podstawowym. Uczniowie uczą się tych samych przedmiotów co zwykłej szkole, a na pierwszym etapie edukacji obowiązuje kształcenie zintegrowane. Jednak ramowy program nauczania obejmuje również obowiązkowe zajęcia muzyczne przez cały okres nauki, w tym m.in. instrument główny, podstawy rytmiki, kształcenie słuchu, chór lub orkiestrę. Na zakończenie nauki w szkole uczeń zdaje egzamin ósmoklasisty, a także egzamin artystyczny.

muzyka w szkoleWięcej informacji w tym temacie można uzyskać pod adresem: https://sonus.edu.pl/rekrutacja/